بلاگ حرف لر

سامانه آموزشی وبلاگ نویسی و خبر نگاری سایت "حرف لر"

بلاگ حرف لر

سامانه آموزشی وبلاگ نویسی و خبر نگاری سایت "حرف لر"

ترفند وبلاگ نویسی

شنبه, ۳ اسفند ۱۳۹۲، ۰۴:۵۶ ب.ظ

آموزش وبلاگ نویسی: ساده نویسی (قسمت اول)

در وبلاگ نویسی وظیفه نخست نویسنده، ساده و مفهوم نوشتن است. بنابراین شیوانویسی در درجه دوم اهمیت قرار می‎گیرد. همچنین باید سادگی و روانی را طبیعی‎ترین اصل زیبانویسی شمرد؛ زیرا اگر نوشتاری ساده، هموار و بی‎گیر و گره نباشد، آرایه‎ها و بزک‎های لفظی، سودی به حال آن ندارند.

همانند دیگر ترفندها و روش های وبلاگ نویسی، ساده نویسی روال و قوانین خاص خود را دارد که سعی داریم در چند جلسه به آن بپردازیم. در این قسمت ملاک های ساده نویسی  وراه های کوتاه کردن جمله ها را به ذکر مثال مرور خواهیم کرد. 

ملاک‌های ساده‌نویسی 

  •  از کلمات،‌ جمله‌ها و متن‌ها کوتاه استفاده کنیم.
  •  از ابهام، کلی‌گویی و پیچیده‌نویسی پرهیز کنیم.
  • انسجام درونی نوشته را حفظ کنیم.
  •  در انتخاب واژه دقّت کنیم.
  •  به ظاهر نوشته توجّه داشته باشیم.
  •  پیش از نوشتن درباره‌ی هدف، موضوع، مخاطب، شیوه‌ها فکر کنیم.
  •  در نوشته‌ی خود صداقت و صمیمت داشته باشیم.
 
راه های کوتاه کردن جمله ها ‏
 
  1. حذف جمله‏هاى میان‏پیوندى (عاطفى، معترضه، تفسیرى و بدلى)
  2. تقسیم جمله‏ى بلند به‏چند جمله‏ى کوتاه‏
  3. حذف عبارت‏ها و کلمات زاید
  4. کوتاه کردن عبارت‏ها و کلمات بلند
  5. نیاوردن دو فعل پشت هم‏
 
 
حذف جمله‏هاى میان‏پیوندى
 
کنجکاوى که یکى از مشخصات آدمى و به‏اندازه‏ى خود آدمى کهنگى دارد و امرى فطرى است و باعث معرفت آدمى نسبت به‏حقایق مى‏شود، انگیزه‏ى اصلى در کشف و اختراع و آفرینش‏هاست.
کنجکاوى که یکى از مشخصات آدمى است، انگیزه‏ى اصلى در کشف و اختراع است. کنجکاوى به‏اندازه‏ى خود آدمى کهنگى دارد و امرى فطرى است که باعث مى‏شود انسان به‏حقایق معرفت راه یابد.
 

مثال دیگر

این موضوع [که در کمیته‏ى مربوط بررسى خواهد شد] براساس نتایج گردهمایى رؤساى مراکز آموزش عالى در زمینه‏ى همکارى با صنایع کشور [که در آبان ماه سال گذشته در حضور وزراى فرهنگ و آموزش عالى و صنایع برگزار شد] تنظیم گردیده است.
 
این موضوع براساس نتایج گردهمایى رؤساى مراکز آموزش عالى در زمینه‏ى همکارى با صنایع کشور تنظیم گردیده است. موضوع در کمیته‏ى مربوط بررسى خواهد شد، گفتنى است گردهمایى رؤساى مراکز آموزش عالى در آبان ماه سال گذشته و با حضور وزراى فرهنگ و آموزش عالى و صنایع برگزار شد.
 
 
تقسیم جمله‏ى بلند به‏چند جمله‏ى کوتاه‏
 
تاگور از شاعران بزرگ جهان و از جمله شاعران و افتخارات هندوستان، بلکه مشرق زمین و در شمار معدود کسانى است که از قاره‏ى آسیا جایزه‏ى نوبل را در ادبیات دریافت کرد.
 
تاگور از شاعران بزرگ جهان است. او از افتخارات هندوستان و مشرق زمین به‏شمار مى‏رود. تاگور از جمله معدود آسیایى‏هایى است که جایزه نوبل در ادبیات را دریافت کرد.
 
 
مثال دیگر
 
پدرش عبداللَّه [نام داشت. وى‏] از مردم بلخ [بود و] در روزگار نوح پسر منصور سامانى [مى زیست. بلخ‏] در آن عهد از شهرهاى بزرگ بود. [وى‏] کار دیوانى را در روستاى خرمثین پیشه [کرد. این روستا] در نزدیکى روستاى افشنه [قرار داشت. عبداللَّه در روستاى افشنه‏] با دخترى به‏نام ستاره ازدواج کرد.
 
کارگران چاپخانه در بازدید مسئول هماهنگى سازمان از واحد چاپ و نشر [که به‏تازگى شروع به‏کار کرده و قرار است با حضور کارشناسان چاپ و نشر، اوّلین آثار چاپى خود را تا نیمه‏ى اوّل سال عرضه کند] مشکلات خود را بیان کردند.
پیرو مذاکرات تلفنى به‏پیوست اعتبارات مورد نیاز طرح‏هاى مصوب سازمان [که در شوراى عالى به‏تصویب رسیده و بخش‏نامه شده‏] به‏تفکیک موضوع ارسال مى‏شود.
 
 
مثال دیگر
با ارسال فهرستى از عملکرد ادارات در شهرستان‏ها و نواحى و بخش‏هاى تابعه و صورت جلسه‏ى شوراى مدیران مبنى برافزایش کارانه‏ها در راستاى راهبردهاى سال آینده که به‏نظر مقام عالى وزارت رسیده به‏همراه پاسخ ایشان به‏شرح ذیل ایفاد مى‏گردد.
 
درست: فهرستى از عملکرد ادارات در شهرستان‏ها و نواحى و بخش‏هاى تابعه ارسال مى‏گردد. به‏همراه فهرست، صورت جلسه‏ى شوراى مدیران مبنى برافزایش کارانه‏ها نیز هست. افزایش کارانه‏ها به‏دنبال راهبردهاى سال آینده پیش‏بینى شده است. این تصمیم که به‏نظر مقام عالى وزارت رسیده است با پاسخ ایشان به‏شرح زیر تقدیم مى‏شود.

http://www.farhangnews.ir/content/40088
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۲/۰۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی